Z życia klasy ósmej

pondelok, jún 10, 2019

Uczniowie kl.VIII  wraz z opiekunami (p.D.Magiera i p. M.Dunajczan – Dolata) gościli w auli Państwowej Szkoły Muzycznej  im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu,  gdzie miał miejsce występ naszego ucznia, kolegi M.Majerczaka  w koncercie pt " Big–bandowo z instrumentami dętymi i ……nie tylko”. Muzycy zaprezentowali najbardziej znane utwory jazzowe, zbliżyli nas do jazzu nie tylko poprzez muzykę, ale i jego historię. Konferansjer opowiedział o Dixielandzie, czyli jak powstawał jazz tradycyjny oraz o podstawowych (trąbce, klarnecie, saksofonie, puzonie, perkusji) i nietypowych (tarce) instrumentach zespołu jazzowego. Dla wielu uczniów był to pierwszy raz, kiedy mieli możliwość posłuchania tego rodzaju muzyki na żywo. Było to znakomite przeżycie i zdobycie kolejnego doświadczenia oraz wiedzy o jazzie . Po zakończonym koncercie udaliśmy się na kręgielnię. Gra w kręgle przysporzyła nam równie dużo zabawy, co poprzedzający ją koncert. Ten dzień był dla nas wyjątkowy i z pewnością niezapomniany. Poszerzył nasze horyzonty, dostarczając nam przy tym wiele rozrywki.

21 marca 2019 r. uczniowie klasy ósmej wzięli udział w dniach otwartych w szkołach ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych w Nowym Targu. Była to doskonała okazja do tego aby  przyjrzeć się danej szkole z bliska, zapoznać się z jej ofertą, porozmawiać z nauczycielami czy uczniami. Ósmoklasiści mogli wziąć udział w różnych zajęciach, prezentacjach, wykładach, a także uzyskać szczegółowe informacje na temat zasad rekrutacji. Informacje które podczas tego dnia uzyskali powinny pomóc uczniom podjąć ostateczną decyzję w wyborze szkoły.

22 marca klasa VIII pod opieką pani M. Dunajczan – Dolata i pani E. Magiera wzięła udział w Festiwalu Zawodów organizowanym w EXPO Kraków.  Na dwóch halach wystawowych uczniowie mieli szansę zapoznać się z ofertą najróżniejszych szkół z Małopolski,  ale przede wszystkim była to dla nich dobra okazja do zastanowienia, co chcieliby robić w przyszłości. Podczas festiwalu można było skosztować pyszności gotowanych przez szkoły gastronomiczne,  zrobić sobie fryzurę i makijaż u przyszłych wizażystek, spróbować swoich sił na symulatorze jazdy samochodem lub traktorem, porozmawiać z ogromnym śpiewającym robotem lub po prostu pozwiedzać najdziwniejsze stoiska dostając po drodze sadzonki drzewek lub kwiatów od uczniów szkół ogrodniczych. Po festiwalu przyszedł czas na relaks -  szybkie zakupy w centrum M1, a potem 2 godzinne zajęcia w parku trampolin Gojump.  W drodze powrotnej oczywiście McDonald na zakończenie całkiem intensywnego dnia.

Wyjazd na Festiwal Zawodów został zorganizowany jako jeden z elementów doradztwa zawodowego wprowadzanego w szkole w związku z reformą systemu oświaty i mamy nadzieję,  że nasi młodsi uczniowie też w przyszłości wezmą w nim udział.

2 kwietnia 2019 r. klas VIII z Niedzicy w ramach realizacji edukacji patriotycznej oraz zadań programu wychowawczego szkoły zwiedzała  miejsce pamięci - Muzeum Jana Pawła II w Wadowicach oraz Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu.

Celem pierwszej części wycieczki były Wadowice.

Najważniejszym punktem wizyty w Wadowicach było Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II - dom, w którym urodził się, spędził dzieciństwo i młodość Karol Wojtyła.
Sercem muzeum jest dawne mieszkanie państwa Wojtyłów, po przebudowie znajduje się tu wiele pomieszczeń z ciekawymi multimedialnymi ekspozycjami dotyczącymi życia Karola Wojtyły zarówno sprzed, jak i po wyborze Jego Osoby na stolicę Piotrową.

Zgromadzone tutaj osobiste pamiątki pozwalają lepiej poznać Ojca Świętego jako człowieka, jego młodzieńcze zainteresowania oraz uzmysłowić jak wielkie znaczenie w kształtowaniu Jego osobowości odgrywała religia i nauka.
Przed wizytą w muzeum uczniowie zobaczyli bazylikę Ofiarowania NMP - miejsce chrztu, Komunii św. i bierzmowania Karola Wojtyły. W świątyni przechowywany jest relikwiarz z kroplą krwi Jana Pawła II.

Z Wadowic udaliśmy się do Oświęcimia.Celem zwiedzania muzeum Auschwitz - Birkenau było poznanie zjawiska holocaustu na tle wydarzeń II wojny światowej i okupacji w Polsce.

Wycieczka uświadomiła uczniom wymiar ludzkiego okrucieństwa, ukazała ludzi umierających bez prawa do godności. Uświadomiła uczniom, że w obozie Birkenau wszystko odbywało się na zwielokrotnioną skalę. Tu naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady, w których wymordowali około miliona europejskich Żydów oraz kilkadziesiąt tysięcy polskich więźniów. Na terenie tego obozu zachowały się miejsca pełne ludzkich popiołów i najwięcej pozostałości poobozowych kompleksu Auschwitz. Ogrom obszaru, prymitywne baraki więźniarskie, ruiny innych obiektów lub pozostałości po nich, kilometry obozowego odrutowanego ogrodzenia i dróg w pełni oddają to czego nie da się wyrazić słowami - bezmiar upodlenia, okrucieństwa i nieludzkiej zbrodni oraz specyficzną obozową architekturę, która podporządkowana była jednemu celowi - zagładzie ludzi.

Młodzież w wieku 15 lat powinna już dostrzec rolę i odpowiedzialność jaka na niej spoczywa by historia nie zatoczyła koła i nigdy w przyszłości nie doszło do podobnych wydarzeń. To na młodzieży spoczywa obowiązek pamięci i zadumy nad miejscem ludzkiej kaźni. Wizyta w Muzeum była lekcją człowieczeństwa, lekcją przeprowadzoną z dbałością o wrażliwość młodych ludzi, ale bez nadmiernego łagodzenia strasznej prawdy.
Wycieczka do Muzeum w Oświęcimiu i Wadowicach - cieszy się corocznie dużym zainteresowaniem. Wizyta w Muzeum Auschwitz jest nie tylko lekcją historii, ale i znakomitą formą kształtowania świadomości o prawie człowieka do życia i godnej śmierci.

Odwiedziny w Wadowicach podkreślają natomiast ogromną rolę papieża Jana Pawła II we współczesnym świecie jako największego autorytetu moralnego i wielkiego przyjaciela młodzieży oraz kształtują postawę szacunku dla jego osoby jako wzoru do naśladowania.

Wyjazd pokazał uczniom rzeczy, o których dotychczas nie wiedzieli. To ważne, by takie wyjazdy organizowano, by uczniowie brali w nich udział. Ważne lekcje historii, którym towarzyszą intensywne emocje, pamięta się najdłużej.

Opiekę nad uczniami sprawowały pani M.Dunajczan - Dolata oraz pani E. Łukuś.

W dniu 29.04.2019 r. klasa VIII  wraz wychowawcą p. M. Dunajczan - Dolata i opiekunem p. P.Nowak wzięła udział w zajęciach zorganizowanych przez Pieniński Park Narodowy Krościenko n/D. Wspólnie z przewodnikiem p. D. Zborowską uczniowie  udali się do ośrodka PPN w Krościenku n/D a następnie na wycieczkę w góry, na trasie:  Burzana - Czertez - Ociemny Wierch - Bajków Groń. Uczniowie poznali: cele i zasady ochrony przyrody w parkach narodowych, pojęcia ochrona ścisła i czynna, walory przyrodnicze i krajobrazowe Pienińskiego Parku Narodowego, zostali zapoznani z charakterystyką ekosystemów występujących w PPN oraz wpływem ruchu turystycznego na siedliska przyrodnicze.

Uczniowie klasy VII i klasy VIII w dniu 14.05.2019 wraz z p. Magdaleną Dunajczan – Dolata oraz p. Urszulą Kulczycką wyjechali na basen Bania w Białce Tatrzańskiej w ramach wychowania fizycznego. Hasło wyjazdu brzmiało „W zdrowym ciele – zdrowy duch” a celem, który nam przyświecał było propagowanie zdrowego stylu życia oraz zachęta do czynnego uprawiania sportu.

Po przypomnieniu zasad bezpieczeństwa oraz ogólnych zasad korzystania z kompleksu „Bania”, uczniowie z entuzjazmem wskoczyli do wody. Siódmo i ósmoklasiści mogli przez 3 godziny korzystać z basenów, zjeżdżali, sztucznej fali, jaccuzzi i hydromasaży. Pobyt w kompleksie był dla wszystkich źródłem radości, wodnej aktywności i dobrej zabawy.

Kilka dni temu, a dokładnie 27.05.2019 r., pojechaliśmy na trzydniową wycieczkę klasową do Warszawy. Kierownikiem wycieczki ósmoklasistów była nasza wychowawczyni – pani Magdalena Dunajczan- Dolata. Autobus ruszył spod szkoły o godzinie 1: 00, chociaż wszyscy byli na miejscu 15 minut wcześniej. Podroż minęła bardzo szybko i w miłej atmosferze, już po 7,5 godzinach byliśmy na miejscu.

Naszą wycieczkę zaczęliśmy od zwiedzania bardzo interesującego miejsca, a mianowicie od Muzeum Powstania Warszawskiego. Dowiedzieliśmy się tam wielu interesujących rzeczy na temat Warszawy podczas powstania warszawskiego i po nim. Oglądaliśmy również świetnie wykonany film 3d o bombardowaniu stolicy. Następnie udaliśmy się w umówione miejsce,gdzie czekaliśmy na przewodnika i razem z nim udaliśmy się do paru ciekawych miejsc, jakimi były: Stare Miasto, Zamek Królewski, Krakowskie Przedmieście, Belweder, Pałac Prezydencki i jego okolice. Widzieliśmy również pomniki: Adama Mickiewicza i Mikołaja Kopernika. Pod koniec pierwszego dnia naszej wycieczki zwiedziliśmy Pałac Kultury wraz z wieżą widokową, z której widzieliśmy panoramę stolicy. Myślę jednak,że największą atrakcją tego dnia był przejazd metrem- dla wielu z nas pierwszy. Po całym męczącym dniu zwiedzania (przeszliśmy 12km), udaliśmy się do Centrum Okopowa w Warszawie, gdzie się zakwaterowaliśmy. Po odłożeniu bagaży, ok.18.30, zeszliśmy na kolację, po której odpoczywaliśmy.

Następnego dnia wstaliśmy o godzinie 8: 00 i udaliśmy się na śniadanie, a tuż po nim pojechaliśmy do Pałacu w Wilanowie i znajdujących się przy nim ogrodów. Trafiliśmy akurat na czas, w którym odbywały się ćwiczenia strażackie, przyjechały dwa wozy strażackie i był puszczany sztuczny dym. Później zwiedzaliśmy Pałac na Wyspie, Łazienki Królewskie, Hotel Bristol,amfiteatr. Widzieliśmy też wiele kościołów i katedr m.in. Katedrę św. Jana Chrzciciela. Bardzo spodobał nam się również Pomnik Małego Powstańca, ponieważ pan przewodnik opowiedział nam jego bardzo ciekawą historię. Zjedliśmy obiad w jednej z pobliskich restauracji i udaliśmy się na Cmentarz Powązkowski, gdzie znajdują się tysiące grobów żołnierzy, ważnych polskich postaci. Podziwialiśmy groby głównych bohaterów lektury „Kamienie na szaniec” oraz grób autora tej książki. Na cmentarzu niestety zastał nas deszcz, więc szybko musieliśmy dostać się do autokaru. Pojechaliśmy pod Stadion Narodowy, aby zwiedzić go trasą „Poczuj się jak ViP”. Było to świetne przeżycie, gdyż mogliśmy poczuć się, jak prawdziwi kibice, oglądając szatnie i koszulki reprezentacji Polski. Był to koniec zwiedzania w tym dniu. Wróciliśmy do hotelu na kolację i mogliśmy następnie udać się do Galerii Arkadii. O 21: 00 poszliśmy spać.

W ostatnim dniu o godzinie 7: 00 zjedliśmy śniadanie i już o godzinie 8: 00 byliśmy w Centrum Nauki Kopernik. Na pewno zapamiętamy to miejsce na długo. Robiliśmy bardzo dużo eksperymentów i doświadczeń, głównie dotyczących iluzji optycznych. Mieliśmy tam również bardzo ciekawe warsztaty z robotyki, gdzie uczyliśmy się, jak zaprogramować robota tak, aby odpowiadał na zadane przeznas pytania lub wykonywał gesty,które chcieliśmy. Po warsztatach szybko kupiliśmy pamiątki i ok. godziny 13: 30 wyjechaliśmy w drogę powrotną do domu, podczas podróży zatrzymując się na obiad. Droga powrotna również minęła bardzo szybko i w przyjaznej atmosferze, gdyż graliśmy całą klasą w gry słowne. Do domu wróciliśmy o godzinie 20: 30 w bardzo dobrych humorach. Wycieczka nauczyła nas dużo o przeszłości naszej stolicy, jak i o jej aktualnym wyglądzie. Było to mile odstresowanie od szkoły i ostatnia wycieczka szkolna klasy VIII, którą z pewnością zapamiętamy na długo i na pewno tam wrócimy.