Wycieczka do Wieliczki i Inwałdu Kl. III i IV Szkoły w Łapszach Niżnych

štvrtok, máj 16, 2019

Dnia 13 maja klasy III i IV pod opieką swoich wychowawców udały się na wycieczkę do Kopalni Soli w Wieliczce oraz do Parku Miniatur i Rozrywki w Inwałdzie. W Wieliczce zachwyciły nas wykute w soli piękne komory, niesamowite podziemne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby. Przeszliśmy blisko 3 kilometry krętymi korytarzami, pokonaliśmy 800 schodów schodząc  na głębokość 135 metrów pod ziemię.  Zwiedzanie rozpoczęliśmy przed szybem  Daniłowicza, gdzie poznaliśmy swojego przewodnika, pana Jana, który podczas wędrówki opowiedział nam wierszem i prozą o historii i tajemnicach Kopalni. O rządzących nią siłach przyrody i etosie ciężkiej pracy wielu pokoleń górników. Przypomniał  również znane nam już legendy: O świętej Kindze, która przyniosła bogactwo soli na polską ziemię, o Skarbniku – opiekuńczym duchu kopalni. W cudownej kaplicy św. Kingi ozdobionej jedynymi w swoim rodzaju solnymi dziełami sztuki zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie grupowe. Nad brzegiem jednego z solankowych jezior usłyszeliśmy utwór Fryderyka Chopina. Muzyce towarzyszył spektakl świetlny, który wprawił nas w niemały zachwyt. W Muzeum Żup Krakowskich na własne oczy zobaczyliśmy m.in. oprawiony w srebro róg tura z 1534 roku. Widzieliśmy maszyny, dawne urządzenia i sprzęt górniczy. Mogliśmy nawet popróbować swoich sił w wyciąganiu beczki z solą. Po zwiedzaniu na powierzchnię wywiozła nas nowoczesna i niezwykle szybka winda. Następnie udaliśmy się do Parku Miniatur w Inwałdzie. Park Miniatur "Świat Marzeń" to takie  miejsce, w którym możliwa jest podróż dookoła świata w ciągu jednego dnia. Potrzebne jest tylko kilka chwil by przekroczyć niejedną granicę. Pomysłowo zaprojektowane alejki prowadziły nas do kolejnych państw i ich cennych zabytków. W Parku Miniatur znajduje się ponad 50 modeli najsławniejszych cudów architektonicznych świata, m.in.: Świątynia Akropolu, Koloseum, Krzywa Wieża w Pizie, Bazylika św. Piotra, Statua Wolności, Wieża Eiffla, Łuk Triumfalny, Big Ben, Sfinks, Biały Dom, Świątynia TadżMahal, Cerkiew Wasyla Błogosławionego, Bazylika  św. Marka  i wiele innych. Prawie wszystkie miniatury zostały zbudowane w skali 1:25. Zastosowanie jednej skali pozwala na porównanie wielkości poszczególnych obiektów. Wyjątkiem jest rzymska Bazylika św. Piotra, która  została wykonana w skali 1:15 oraz Kompleks Wenecki wykonany w skali 1:10. Kompleks jest ogromny i mieści się na powierzchni 450 metrów kwadratowych. Mogliśmy wejść w samo serce kompleksu, czyli na Plac św. Marka oraz na plac w Watykanie przed Bazyliką św. Piotra. Odbyliśmy także podróż po Polsce. Byliśmy przed Zamkiem Krzyżackim w Malborku, Ratuszem w Poznaniu, Sukiennicami w Krakowie, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Zespołem Pałacowym w Łańcucie i w wielu jeszcze innych miastach Polski. Po obejrzeniu tychże architektonicznych cudów mogliśmy oddać się zabawie korzystając z licznych atrakcji Parku Rozrywki, np.: Zielonego Labiryntu, kina 5D, wielu karuzel, zjeżdżalni, autodromu i innych. Czas minął nam bardzo szybko i przyjemnie. Mimo, że zmęczeni, to bardzo zadowoleni wróciliśmy do domu. Wycieczka pozostanie na długo w naszej pamięci.