„Biblioteka przyjazna uczniowi”

„Biblioteka przyjazna uczniowi”

Biblioteka szkolna ZPO w Łapszach Niżnych  brała udział w drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla szkół wszystkich rodzajów i stopni, pod nazwą „Biblioteka przyjazna uczniowi”,  organizowanego  przez   Studium Prawa Europejskiego.

    Konkurs rozpoczął się 28 listopada 2014 r. i  trwał do 30 kwietnia 2015 r.

     Celem konkursu było spopularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce czytelnictwa. Szkoły przystępujące do konkursu przyjęły  na siebie zadania, których wykonanie było  oceniane przez jury punktowo, w skali od 1 do 10. Warunkiem do otrzymania tytułu i dyplomu BIBLIOTEKA PRZYJAZNA UCZNIOWI było uzyskanie co najmniej 80 punktów za 9 zadań. Nam udało się zaliczyć wszystkie zadania na 10 pkt. W składzie jury uczestniczyli  przedstawiciele organizatora konkursu. A zatem w ramach tego konkursu w bibliotece odbywały się konkursy, wydarzenia, lekcje biblioteczne.  Szczegółowe zadania do zrealizowania podano w regulaminie konkursu i były one następujące:

1.      Przeprowadzenie przez Bibliotekarzy szkolnych sondażu wśród wybranych grup wiekowych wskazujących na liczbę przeczytanych pozycji pozalekturowych wśród uczniów pn. Czy czytanie jest trendy?. Forma sondażu może być dowolnie rozszerzana przez szkołę lub modyfikowana stosownie do wieku uczniów. Ocena na podstawie wyników sondażu przesłanych przez szkoły do jury konkursu.

2.      Przeprowadzenie pogadanek w wybranych klasach na temat pozytywnego wpływu czytania na rozwój potencjału intelektualnego oraz poznawczego ucznia. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury pocztą elektroniczną.

3.      Samokształcenie ucznia umiejętność korzystania z katalogów kartkowych i elektronicznych, księgozbioru podręcznego oraz ofert innych bibliotek. Zorganizowanie w wybranych klasach cyklicznych zajęć korzystania ze zbiorów. Ocena na podstawie pisemnej informacji wynikającej z obserwacji Bibliotekarza wybranej grupy uczniów.

4.      Przeprowadzenie szkolnego konkursu na dowolne prace plastyczne, literackie lub publicystyczne z motywem przewodnim: Mój/moja ulubiony/a książka/bohater książkowy. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.

5.      Przeprowadzenie szkolnego konkursu/ olimpiady/ rozgrywek międzyklasowych ze znajomości lektur pod nazwą Szkolny Mistrz Czytelnictwa. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.

6.      Działalność kulturalna i promocja biblioteki w środowisku szkolnym i gminnym. Ocena na podstawie informacji opisujących formę podejmowanych promocji przesłanej do jury przez Bibliotekarzy.

7.      Zorganizowanie przez Bibliotekarzy szkolnych dnia wspólnego czytania pod nazwą Czytanie łączy pokolenia. Szkoła może zaprosić rodziców i dziadków do wspólnego czytania wybranych pozycji z dostosowaniem do wieku uczniów. Ocena na podstawie przesłanych do jury konkursu wybranych, np. zdjęć ze spotkania.

8.      Przygotowanie przez Bibliotekarza szkolnego opinii na temat pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem mającym trudności w nauce. Ocena na podstawie pisemnych opinii przesłanych do jury konkursu.

9.      Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu recytatorskiego dla uczniów z podziałem na wiek, gdzie wygranego wyłaniają uczniowie głosowaniem poprzez podniesienie ręki. Tematyka może dotyczyć wierszy poświęconych Patronowi Szkoły lub wierszy ulubionego poety. Ocena na podstawie zdjęć, treści wiersza oraz zestawienia głosów.

10.  Zgłaszanie swoich przedstawicieli do udziału w kursie Biblioteka przyjazna uczniowi, który w okresie od 28 listopada 2014 r. do 2 marca 2015 r. przeprowadzi w formie e-learning Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.