O projekcie

W latach 2018 – 2021 Historyczno – kulturowo - przyrodniczy Szlak wokół Tatr wzbogacił się o atrakcyjną infrastrukturę dla rowerzystów. Powstały także kolejne kilometry ścieżek rowerowych po polskiej i słowackiej stronie granicy.

Umowę z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju na realizację projektu pt. „Historyczno-kulturowo-przyrodniczy Szlak wokół Tatr-etap III” w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020 podpisała w dniu 1 lutego 2019 r. Agnieszka Pyzowska - Dyrektor Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TATRY. Łączna wartość tej umowy to 4,74 mln euro z czego 4 mln euro stanowi  dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%)  w ramach Programu Interreg Polska-Słowacja 2014-2020.

Trzeci etap rozwoju tego strategicznego produktu turystycznego Euroregionu „Tatry” realizowany od października 2018 r. do sierpnia 2021 r. to rozbudowa cieszącej się ogromnym powodzeniem infrastruktury rowerowej Szlaku wokół Tatr.

Zabytkowe obiekty dzięki renowacji zostały zachowane i uzyskały nowe funkcje:

      - stuletni zabytkowy budynek dawnej stacji PKP w Podczerwonem znajdujący się tuż przy ścieżce rowerowej został wyremontowany i zaadaptowany na centrum obsługi użytkowników Szlaku,

      - dwa spichlerze spiskie w Kacwinie (tzw. „sypańce”) po renowacji i wyposażeniu zostały udostępnione rowerzystom i turystom.

Użytkownicy szlaku uzyskali też specjalne miejsca odpoczynku bezpośrednio na trasie szlaku takie jak:

      - oaza wypoczynku nad jeziorem w Krauszowie,

      - rozbudowana strefa relaksu w Nowym Targu przy kładce pieszo-rowerowej na Białym Dunajcu,

      - interaktywna ekspozycja przyrodnicza w  Domu Ludowym w Łapszach Niżnych,

      - 2 miejsca odpoczynku z pełnym wyposażeniem na odcinku ścieżki rowerowej z Dursztyna do Łapsz.

Wybudowanych zostało także  blisko 26 km nowych ścieżek, które prowadzą do unikatowych miejsc na pograniczu w  gminie Czarny Dunajec (ścieżka od pętli puścizn w Czarnym Dunajcu do Piekielnika – 6,87 km),  gminie Nowy Targ (ścieżka rowerowa prowadząca z Pyzówki do Klikuszowej - 6,88 km), mieście Nowy Targ (ścieżka na lotnisku oraz na ul.  Schumana i Młynówka  - 2,08 km) lub uzupełniają wcześniej wykonane trasy łącząc je w długie nieprzerwane odcinki (miasto Spiska Bela, obec Huncovce, Hniezdne, Velka Lomnica). Wyremontowany został też odcinek ścieżki w gminie Łapsze Niżne na granicy Kacwin-Wielka Frankowa o dł. 1,12 km oraz 2 kładki pieszo – rowerowe na potoku Czarny Dunajec w Nowym Targu.

Mapa inwestycji tutaj.

Realizowano także działania związane z promocją Szlaku wokół Tatr i współpracą podmiotów zaangażowanych w zarządzanie Szlakiem wokół Tatr.

Projekt wdrażano w latach 2018-2021 w polsko-słowackim partnerstwie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TATRY z 8 samorządami pogranicza polsko-słowackiego: Gminą Czarny Dunajec, Gminą Miasto Nowy Targ, Gminą Nowy Targ, Gminą Łapsze Niżne, Miastem Spiska BelaObec Huncovce, Obec Hniezdne  oraz Obec Velka Lomnica.

Wartością dodaną projektu są jego rezultaty takie jak:

- promocja pogranicza jako jednego wspólnego obszaru połączonego siecią rowerową,

- atrakcyjna oferta umożliwiająca spędzanie wolnego czasu (rozbudowana infrastruktura+dostęp do informacji),

- rozszerzenie zainteresowania i wiedzy na temat walorów pogranicza,

- wzrost poziomu życia społeczności lokalnych,

- zwiększenie dostępności bogactwa pogranicza,

- zachowanie unikatowych wartości ukształtowanych przez wpływy różnych kultur,

- promowanie wykorzystania ekologicznego środka transportu,

- ochrona zasobów przyrodniczych,

-zwiększenie atrakcyjności dziedzictwa kulturowo – przyrodniczego pogranicza wśród mieszkańców i turystów pod względem poprawy jego jakości, jak i przyczyniając się do wzrostu jego wartości turystycznej,

-wzmocnienie współpracy polsko-słowackiej.

Dzięki produktom i rezultatom projekt przyczynił się zatem  do realizacji takich celów jak: 

- zwiększenie poziomu zrównoważonego wykorzystania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego przez odwiedzających i mieszkańców,

- rozbudowa transgranicznej  sieci ścieżek rowerowych Szlaku wokół Tatr z infrastrukturą dla rowerzystów,

- ochrona i zachowanie unikalnych walorów kulturowych i przyrodniczych pogranicza na Szlaku wokół Tatr

- rozwój i umacnianie potencjału Szlaku wokół Tatr jako transgranicznego produktu turystycznego.