Przesiadamy się na rower!

Rower stał się w ostatnich latach jednym z najczęściej wybieranych środków transportu niskoemisyjnego. Nie generuje spalin, nie potrzebuje paliwa, zajmuje mało miejsca i można nim dojechać w każdą ulicę miasta. Naukowcy z różnych stron świata przyglądają się rosnącemu zainteresowaniu jednośladem i wpływowi rozrastającej się rowerowej infrastruktury na otoczenie. Przeanalizowano kwestie ekonomiczne, gospodarcze i zdrowotne płynące z jazdy na rowerze. Oto najciekawsze z ich obserwacji.

Jazda na rowerze pozwala żyć dłużej i zdrowiej

Aktywność fizyczna wpływa na zdrowie i samopoczucie człowieka. Naukowcy poszli o krok dalej i sprawdzili jak jazda na rowerze pomaga w zachowaniu długiego życia. W tym celu przeprowadzono wiele niezależnych badań w różnych częściach globu, a wyniki tylko potwierdzają ich przekonania.  Naukowcy z Uniwersytetu w Otago w Nowej Zelandii przeprowadzili badania wśród 3,5 miliona mieszkańców wyspy. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące swojego stylu życia, a spośród nich raptem 3 proc. zdeklarowało rower jako główny środek transportu do pracy. Co jednak okazało się znacznie ciekawsze, właśnie w tej grupie odnotowano niższą o 13 proc. śmiertelność w przebadanym okresie. Do podobnych wniosków doszli naukowcy z Wysp Brytyjskich, a konkretniej z londyńskiego Imperial College oraz Uniwersytetu w Cambridge. Zespół badawczy przeanalizował historie zdrowia 300 tysięcy mieszkańców Anglii oraz Walii w okresie 1991-2016. Przedstawione przez nich wyniki działają na wyobraźnię. Wśród osób częściej wybierających rower niż samochód z mniejszą częstotliwością diagnozowano nowotwory (o 11 proc.), zdecydowanie niższa była także liczba zgonów nimi spowodowanych (o 16 proc.). Przyczyną śmierci rzadziej były także choroby układu krążenia (o 24 proc.), takie jak udary czy niewydolność serca. Wszystkie te przypadki prowadziły do jednego ważnego wniosku: ryzyko przedwczesnej śmierci u osób jeżdżących regularnie na rowerze jest o 20 proc. niższe niż u kierowców. Mniejszy odsetek występowania zawału mięśnia sercowego u rowerzystów potwierdzili także specjaliści z Uniwersytetu w Leeds – przyjętą grupą badawczą było aż 43 mln Brytyjczyków, którzy w 2011 roku wzięli udział w powszechnym spisie ludności. 

 

Na ratunek zatłoczonym miastom

Liczba mieszkańców miast stale rośnie. W ciągu najbliższych 30 lat, w miastach będzie żyć o 2,5 miliarda ludzi więcej niż obecnie. Już teraz wiele metropolii  zmaga się z przeludnieniem i problemami komunikacyjnymi. Korzystanie z środka transportu jakim jest rower, wydaje się być jednym z najlepszych rozwiązań. Do ciekawych wniosków doszedł chociażby zespół z Uniwersytetu w Denver, w stanie Colorado. Tamtejsi naukowcy sprawdzili, jak obecność bezpiecznych ścieżek rowerowych wpływa na liczbę wypadków w dwunastu amerykańskich miastach. Na podstawie zebranych danych z 13 lat odnotowano, że w metropoliach, w których sieć dróg rowerowych jest bardziej rozbudowana, było mniej ofiar śmiertelnych wypadków. Co interesujące, według naukowców nie tyle liczba rowerzystów, ile dedykowanych dla nich dróg wpływa na tę statystykę. Obecność rowerów ma jednak znaczenie nie tylko w kwestii bezpieczeństwa. Dowiedli tego naukowcy z Uniwersytetu w Portland, w stanie Oregon. Przeanalizowali oni dane z rodzimego miasta, ale także Seattle, San Francisco, Memphis, Minneapolis i Indianapolis, dochodząc do bardzo ciekawych konkluzji. Otóż w obszarach, w których pojawiały się drogi rowerowe, odnotowywano znaczne ożywienie lokalnej gospodarki, zwłaszcza w branży gastronomicznej i w handlu. Przykładem może być chociażby ulica Broadway w Seattle, przy której po okresie rozbudowy lokalnej rowerowej infrastruktury odnotowano wzrost zatrudnia w gastronomii o ponad 30 proc.

Społeczna akceptacja roweru jako środka transportu to także wynik obecnej sytuacji na świecie. Ograniczenia liczby pasażerów w komunikacji miejskiej, a także aktywności na zewnątrz na skutek rozwoju pandemii, spowodowało, że rower stał się jedynym dobrym rozwiązaniem. Przykładem może być miasto Mediolan, które jak całe Włochy mocno ucierpiało. Mediolan od 10 lat pracuje nad zmniejszeniem zanieczyszczenia, zmniejszeniem zatorów komunikacyjnych i lepszym poruszaniem się po mieście, ale priorytetem stał się to dopiero w sytuacji pandemii. Podczas kwarantanny 35 km ulic zostało przekształcone w ścieżki rowerowe i chodniki. W ten właśnie sposób Mediolan próbuje zastąpić środki transportu publicznego.

Rowerem przez Spisz

Z roweru warto korzystać przede wszystkim rekreacyjnie, wykorzystując ścieżki rowerowe położone na terenie Gminy Łapsze Niżne oraz gmin sąsiednich. Rozbudowana infrastruktura rowerowa z Miejscami Obsługi Rowerzystów, a przede wszystkim kilometry tras o zróżnicowanym stopniu trudności i wspaniałymi krajobrazami wokół zachęcają do rowerowych wypraw. Jezioro Czorsztyńskie, zamek w Niedzicy i ruiny zamku w Czorsztynie to tylko nieliczne atrakcje na „Ścieżce dookoła Jeziora Czorsztyńskiego”. Jadąc odcinkiem „BIAŁA DAMA” warto odwiedzić miejscowości położone na trasie i zobaczyć m.in. zabytkowy murowany kościół we Frydmanie. W Falsztynie „BIAŁA DAMA” łączy się z odcinkiem ścieżki „VELO DUNAJEC” prowadzącym do „Zatoki Kosarzyska” w miejscowości Niedzica Zamek. Kontynuacją jest ścieżka „POLANA SOSNY”, która prowadzi wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego do miejscowości Niedzica Zamek. Kontynuacją dalszej wycieczki rowerowej, może być miejscowość Kacwin z odcinkiem ścieżki rowerowej: „Historyczno-kulturowo-przyrodniczy Szlak wokół Tatr-etap II” oraz Słowacja, jak również ścieżki rowerowe w Gminie Czorsztyn: „CZARNA DAMA”, „ZATOPIONA OSADA” oraz „VELO DUNAJEC”. W drugim kierunku udamy się w stronę Nowego Targu na ścieżkę rowerową:  „MODRZEWIOWY SZLAK” biegnącą m.in. przez Dębno, gdzie znajduje się drewniany kościół, który wpisany jest na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Inna atrakcją jest „PĘTLA SPISKA ” - główny szlak pieszo-rowerowy na pograniczu polsko-słowackim prowadzący przez spiskie miejscowości:  Kacwin – Wielka Frankowa – Mała Frankowa – Wielka Frankowa – Osturnia – Łapszanka – Pawlików Wierch – Kuśnierzów Wierch – Grandeus – Dursztyn – Łapsze Niżne – Barwinkowa Góra – Cisówka – Niedzica Zamek – Niedzica – Kacwin.  Jest to bardzo malownicza trasa podczas, której  podziwiać można główną grań Tatr Bielskich oraz Pieniny z Trzema Koronami w tle. Wspaniałe tarasy widokowe i liczne miejsca, gdzie można odpocząć i nabrać sił,  zachęcają do rowerowych podróży.

W tekście wykorzystano treści oraz infografiki:  https://www.miasto2077.pl/o-nieoczywistych-korzysciach-z-jazdy-na-rowerze/,  https://www.centrumrowerowe.pl/blog/zamiana-samochodu-na-rower-to-sie-oplaca/, materiały Urzędu Gminy

*kampania edukacyjna w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 2020

Data: 
Wednesday, September 16, 2020